VR-spel
VR-spel

VR-spel

Planera ditt första spel rätt

Är du intresserad av spelutveckling – eller kanske till och med har lite erfarenhet av det – och drömmer om att utveckla ditt första spel? Det finns då några saker att ha i åtanke för att du ska ha de rätta förutsättningarna för att kunna färdigställa projektet inom rimlig tid.

Planera inte för stort

Detta är nog ett av de vanligaste misstagen bland nya spelutvecklare: De har storslagna drömmar som de brinner för, och tänker att de nog visst har vad som krävs för att göra sitt eget Elden Ring eller Final Fantasy. Nog för att det är bra att vara motiverad och ambitiös, men ta dig en titt på eftertexterna till valfritt storspel – det är inte bara många människor som har arbetat på dem, utan de har också arbetat hela arbetsdagar, ofta i åratal, för att fullborda spelet.

Jämför sedan detta med hur många som kommer att jobba på ditt spel och hur mycket tid ni har att lägga på det varje dag, samt hur mycket erfarenhet av utveckling som ni har. Ganska snabbt blir det tydligt att du måste göra ett mindre spel för att det ska hinna bli klart innan du går i pension.

Gör specifika planer

Ett annat problem är att vissa har luddiga tankebilder av hur spelet ska vara, men inte har gjort riktigt klart hur de ska ta sig dit. Skriv därför ner specifika mål som måste nås på vägen – och bryt upp varje mål som känns stort i mindre mål som är lättare att greppa mentalt. Skriv upp hur lång tid de kan tänkas ta, och bestäm er för när ni har för avsikt att olika mål ska vara uppnådda. På så sätt kan ni enklare få grepp om projektets omfattning och hur långt ni har kommit. Det finns flera bra verktyg för den här typen av projektplanering, som till exempel Trello, genom vilka ni lättare kan kommunicera i teamet.

Tänk på att oförutsedda saker händer

Folk blir oväntat sjuka. Saker tar oväntat mycket längre tid att utföra. Tekniska problem uppkommer oväntat. Att du har förmågan att göra en viss mängd arbete på en eftermiddag innebär därmed inte att du alltid kommer att kunna göra det – så planera inte med förutsättningen att allt kommer gå enligt planerna. Lägg istället gärna på lite tid när du planerar och sätter deadlines, så har du lite tid över när något oväntat händer.

Läs på om hur andra har gjort

En del nya kreatörer har föreställningen att det på något sätt är ”fusk” att se hur andra har gjort – men i själva verket läser så gott som alla professionella på och tittar på referensbilder. På det sättet kan du undvika att göra en mängd onödiga misstag som bara tar av er tid, och dra nytta av andras erfarenheter. Detta kan innebära allt från att läsa informativa inlägg från andra utvecklare på Game Developer till att plocka fram bilder att ha som referens när du ska teckna, modellera och texturera.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *